BOJNICE. Vedenie Bojníc plánuje zásadné zmeny v dopravnej situácii v meste. Týkať sa budú najmä centra a blízkeho okolia, odkiaľ by mala byť úplne vylúčená tranzitná doprava.
Súčasťou projektu na odľahčenie dopravy sú aj viaceré zmeny v prednosti či stavebné úpravy na cestách a parkoviskách.
Myšlienka odľahčiť premávku na Hurbanovom námestí vznikla už dávnejšie predovšetkým preto, že Bojnice sú historické mesto s viacerými kultúrnymi pamiatkami a turistickými atrakciami.
Mesto chce pripravovanými opatreniami vyjsť v ústrety aj obyvateľom žijúcim v blízkosti centra, ktorí sú nadmernou dopravou priamo zaťažení. Ide najmä o obyvateľov Podzámockej ulice, v ktorej je síce zákaz vjazdu mimo dopravnej obsluhy a rezidentov, ale vodiči ho nerešpektujú.
V článku sa dočítate:
- Kde sa bude meniť prednosť v jazde a kde sa zníži rýchlosť,
- kadiaľ bude možné námestie obísť,
- aké obmedzenia čakajú na cyklistov,
- v akej fáze je projekt upokojenia dopravy.
Projekt prinesie viacero zmien
Projekt počíta s viacerými zmenami v rôznych častiach mesta, ovplyvní všetky prístupy do centra. Zároveň prinesie zníženie rýchlosti vo viacerých lokalitách.
Hlavnou zmenou bude vylúčenie tranzitnej dopravy z centra. Autá by ho mali obchádzať po Opatovskej ceste.
„V úseku od križovatky pri kúpalisku Čajka až po mestský úrad by mal platiť zákaz vjazdu pre všetky vozidlá okrem rezidentov, dopravnej obsluhy, mestskej hromadnej dopravy, vozidiel taxislužby a záchranných zložiek. V ďalších potrebných prípadoch môže byť vjazd umožnený na základe povolenia mesta,“ informoval referent dopravy na Mestskom úrade v Bojniciach Peter Bezdek.
Tento plán rozdeľuje obyvateľov a návštevníkov Bojníc. Zatiaľ čo niektorí by z celého námestia najradšej spravili pešiu zónu, iní s vylúčením dopravy nesúhlasia.
„Podľa mňa by tranzitná doprava tadiaľ nemala jazdiť. Je to historické a turisticky atraktívne centrum mesta, je tam kopa ľudí, reštaurácie, kaviarne, peší pohyb. A potom sa tam tlačia autá, robia smrad a hluk. Samozrejme prístup pre miestnych, zásobovanie, taxi alebo rezidentov by mal zostať,“ myslí si Matúš Čistoň.
Janka Madajová s plánmi mesta nesúhlasí. „Určite cestu neuzavrieť. Kedysi viedli tadiaľ dve paralelné cesty a dobre bolo a teraz chcete uzavrieť aj druhú? V Bojniciach treba všade platiť za každé zastavenie pomaly, teraz odkloníte aj dopravu a nabudúce zavediete čo? Zákaz ľuďom chodiť rýchlym krokom?“ rozhorčila sa.

Podľa Marcely Karasovej má byť námestie vizitkou mesta. Hustý cestný ruch znižuje vizuálny a pocitový dojem z historickej časti.
„Rozhodne neuzatvoriť. Návštevníkov, ale aj bežných občanov okresu to akurát bude obmedzovať a obmedzení je už predsa dosť. Spôsobí to viac problémov, hnevu a nadávok ako osohu,“ myslí si naopak Juraj Pivarči.
Vznikne aj nová ulica
V úseku pri kúpalisku Čajka v smere z Nitrianskeho Rudna dôjde k zmene dopravnej situácie tak, že súčasná hlavná cesta od Rudna k námestiu bude vedľajšia a hlavným ťahom sa stane cesta smerujúca na Opatovce nad Nitrou.
„Súčasné riešenie je veľmi nešťastné, pretože z cesty tretej triedy sa priamo vchádza na miestnu komunikáciu. Nové rozdelenie tiež bude zohľadňovať obchádzkovú trasu námestia. Verím, že tiež prispeje k menšej nehodovosti. V úseku sme zaznamenali viacero nehôd, došlo dokonca ku kolíziám s cyklistami, ktorí dolu kopcom jazdievali aj rýchlosťou 60 kilometrov za hodinu a vodiči mali problém na nich včas zareagovať,“ priblížil Bezdek.

Z druhej strany od Prievidze budú vodičov na zákaz prejazdu námestím upozorňovať dopravné značky už na Bojnickej ceste pri šľachtiteľskej stanici. Informačná tabuľa bude pred križovatkou Bojnickej a Opatovskej cesty. Vodiči, ktorí nestihnú zareagovať, budú mať možnosť odbočiť na kruhovom objazde pri Lidli na Okrajovú ulicu.
Mesto však myslí aj na tých, ktorí nevyužijú ani jednu z týchto obchádzkových trás a dostanú sa až priamo do centra. Konečný úsek pre tranzitnú dopravu bude pri mestskom úrade. Tam ich už bude čakať tabuľa zákaz vjazdu, ktorej ignorovaním porušia pravidlá cestnej premávky a môžu čeliť pokute.